Saját sztori, saját élet, saját étel

Az IR napos oldalán

Az IR napos oldalán

A diagnózis: inzulinrezisztencia

2019. november 26. - Árgyellán_Marton Edina

Egy évvel ezelőtt még azt sem tudtam pontosan, mit jelent pontosan az inzulinrezisztencia és milyen hatással lehet ez az ember szervezetére. Persze már gyermekkorom óta küzdöttem némi túlsúllyal, ami miatt a szigorú diétázós és az „elfogadom magam úgy, ahogy vagyok” időszakok váltakozásával igyekeztem magamban helyre tenni ezt az egészet, de az időközönkénti kiborulásokat leszámítva nem tulajdonítottam neki nagyobb jelentőséget. Viszont abban teljesen biztos voltam, hogy nekem ez jutott, az élet nekem a kicsit duci, kicsit pattanásos lány szerepét osztotta, akit leginkább a személyisége miatt lehet szeretni. Aztán mikor gyermeket szerettünk volna a férjemmel, viszont az minden próbálkozásunk ellenére egy év után sem fogant meg, elkezdődtek a kivizsgálások. 2018 végén pedig egy csapásra megváltozott minden, amikor az orvosom felhívott a legutóbbi vizsgálat eredményével.  A diagnózis: inzulinrezisztencia.

Január 4-re kaptam időpontot az orvoshoz, ahol személyesen megbeszéltük a részleteket, elmondta, hogy mit is jelent ezt a betegség és mit tehetek annak érdekében, hogy helyre állítsam az inzulin értékeimet. Tudtam, hogy ez az „utolsó napom”, amikor lehetőségem van arra, hogy azt egyek, amit csak szeretnék, így úgy döntöttem, búcsúzóul felzabálom a fél várost. Másnap felkeltem és belevágtam az életmódváltásba, amelyhez azóta is tartom magam.

Mit is jelent az inzulinrezisztencia?

Persze sokan legyintenek, amikor kiderül, milyen problémával küzdök, ami nem csoda, hiszen valóban kevés szó esik erről a mindennapok során. Az IR tulajdonképpen egyfajta anyagcsere betegség, amelynek lényege, hogy a szénhidrát anyagcserében részt vevő szervek egyszerűen érzéketlenné válnak az inzulinnal szemben, ami miatt a hasnyálmirigy fokozott inzulintermelésbe kezd, ugyanis csak így tudja biztosítani az ideális vércukorszint elérését. Ha ez az állapot tartósan fennáll, a hasnyálmirigy egyszerűen elfárad és „kimúlik”, ami egyenes út a cukorbetegséghez annak minden potenciális szövődményével együtt.

A következmények igen sokrétűek lehetnek

Létezik két olyan dolog az életben, amelyek közül az egyik legalább minden nő számára elengedhetetlenül fontos. Az egyik a megjelenés, legyen az a dús haj, a makulátlan arcbőr, a szép alak vagy éppen a szőrtelenség. A másik pedig a gyermekvállalás. Nos, a helyzet az, hogy az IR-nek mindezekre hatása van. Mindez pedig csak a jéghegy csúcsa, ugyanis a sort még hosszan sorolhatnánk. Az, hogy kinél mely tünetek jelentkeznek, minden esetben egyedi. Emellett a terhesség alatt, életmódváltás nélkül felelős lehet a korai vetélésekért, a terhességi cukorbetegség kialakulásáért, a koraszülésért, valamint a magzatra is veszélyes magas vérnyomásért is.

A diagnózis után

Tudtam, hogy két dolog vár rám az életmódváltás keretein belül. Az egyik a 160 grammos diéta szabályainak betartása, a másik pedig a rendszeres mozgás bevezetése az életembe. Tulajdonképpen egyik sem tűnt túl bonyolultnak, amíg képes vagyok egy rendszert alkotni az életemben, viszont az állandó számolás és az élelmiszerek csomagolásának folyamatos csekkolása igen kimerítő tud lenni, pláne az elején. A kezdeti bakik által azonban megtanultam, milyen sokféle elnevezése létezik a cukornak és azt, mennyire lényeges a lisztek aránya a kenyérben. Az eredmény viszont nem maradt el: másfél hónap alatt 13 kg-mal mutatott kevesebbet a mérleg. Emellett néhány hónappal a diéta megkezdése után egy pozitív terhességi teszt is megerősített abban, jó úton haladok.  Elképesztő belegondolni, hogy ez a pici lény a pocakomban az életmódváltásnak köszönhető. Vagyis az, hogy egyszerűen odafigyelek arra, hogy mikor mit eszem és tudatosan mozgok, olyan változásokat indítottak el a testemben, amit emberi ésszel fel sem tudok fogni. Hálás vagyok ezért az orvosomnak, az akaraterőmnek és nem utolsó sorban a férjemnek, aki a kezdetektől támogat engem és ő maga is bekapcsolódott az életmódomba.

 

Ha gyanakszol, vizsgáltasd ki magad!

Ma Magyarországon ma rengeteg olyan nő és férfi él, akiknél fennáll az inzulinrezisztencia, viszont nem tudnak róla. Ennek az oka legtöbbször az, hogy nem elég meggyőzőek a tünetek ahhoz, hogy betegségre gondoljanak, pedig érdemes kivizsgáltatni, ha egy enyhe gyanú is fennáll ezzel kapcsolatban. A sima vércukor mérés nem feltétlenül fogja megmutatni, ha esetleg valami nem stimmel a hasnyálmirigyeddel, így mindenképpen szükség van a többpontos cukorterhelés elvégzésére.

Az egyetlen dolog, ami baromi nyomasztó tud lenni egy IR-es számára

Nem, nem a számolás, nem a szigorú beosztás és nem a tiltott dolgok sorolandók ide. Hanem a körülöttem levők hozzáállása. (Persze azonnal hozzá is tenném ezen a ponton, hogy imádatom a kivételnek és olyanokból is rengeteg van!) „Minek azt számolni? Jajj ne gondold már, hogy csak azért, mert teljes kiőrlésű, segíteni fog! Jézusom, alig ettél, éhen fogsz halni!” – és még sorolhatnám. Ráadásul mióta kismama vagyok, mindez csak fokozódott, hiszen tartom az étrendet (természetesen szakorvos felügyelete mellett) és rendszeresen mozgok. Na., mikor ezt megtudja egy fentebb vázolt „kritikus”, akkor aztán jönnek a „bölcsességek”. A kedvencem, hogy a magzat beteg vagy alultáplált lesz, amit egyrészt nem szívesen hall egy leendő anyuka, másrészt nyugi, a magzat gyönyörűen fejlődik. Ezúton jelezném az ilyen típusú embereknek, hogy nem kell ezzel az egésszel egyetérteni, nem kell hozzá asszisztálni, de csendben maradni ér! Ha IR-esként is találkozol hasonló szitukkal, fontos, hogy ne add fel és ne hagyd magad elbizonytalanítani! Mert te vagy a legerősebb a világon, amiért életmódot tudtál váltani! Ráadásul az egészséged mindennél fontosabb! 

 

És hogy mi a helyzet most, hogy megszületett a kisfiam? Hamarosan arról is érkezik egy bejegyzés!

Még több infóért kövess Instagramon! https://www.instagram.com/ir_on_will/

A bejegyzés trackback címe:

https://ironwill.blog.hu/api/trackback/id/tr3315325882

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása